מאי 3, 2024
פירוק אסבסט

הגנו על בריאות המשפחה: מדוע פירוק אסבסט מהגג הוא חובה?

דמיינו שאתם חיים בבית יפהפה, מבלי להיות מודעים לכך שמתחת לפני השטח קיים איום מסוכן על בריאות משפחתכם – אסבסט. האויב הבלתי נראה הזה נמצא בגגות רבים ברחבי ישראל וייתכן שהוא אורב גם לכם. השימוש באסבסט בבנייה היה נפוץ עד שנות ה-80. עם זאת, אופיו המסרטן הופך את זה חיוני עבור בעלי בתים לשקול את הסרתו לטובת סביבת מגורים בטוחה ובריאה יותר. בואו נחשוף את הסכנות האפשריות שסיבי האסבסט מטילים, את ההשפעות המזיקות על בריאות משפחתכם ואת הצעדים החיוניים לפירוק אסבסט מהגג שלכם בצורה בטוחה ובטוחה.

הבעיה והצורך בפירוק אסבסט מהגג

אסבסט, סיב מינרלי שהיה בשימוש נרחב לבידוד ובנייה עד שנות ה-80, הוא חומר מסרטן מסוכן המהווה סכנה חמורה לבריאות המשפחה. ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, חוותה מספר לא מבוטל של מבנים עם חומרים המכילים אסבסט, בעיקר בתחום פתרונות הגגות. עם הזמן, תנאי מזג האוויר ובלאי טבעי עלולים לגרום לשחרור סיבי אסבסט לאוויר, שם הם יכולים להישאף על ידי בני המשפחה, מה שמוביל לבעיות בריאותיות חמורות.

הסרת האסבסט מהגג חיונית לשמירה על סביבה ביתית בריאה ולמניעת חשיפת הסיבים המסרטנים המסוכנים. בעוד שהשימוש באסבסט אסור בישראל מאז 1993, מבנים רבים שנבנו לפני כן עדיין עלולים להוות סיכון. הדבר הוביל לתקנות מחמירות יותר המחייבות החלפת חומרי קירוי קיימים המכילים אסבסט. לפיכך, פירוקו וסילוקו הנכון של חומר מסוכן זה הם כיום חובה כדי להגן על בריאותן של המשפחות המתגוררות בבתים אלה ולשמור על החוק הישראלי.

השפעות האסבסט על בריאות המשפחה

חשיפה לאסבסט היא סיבה מרכזית לדאגה למשפחות בשל השפעותיו המזיקות על הבריאות. כאשר סיבי אסבסט נשאפים לריאות, הם עלולים לגרום למחלות קשות ומסכנות חיים. אחד הסיכונים העיקריים הקשורים לחשיפה לאסבסט הוא סרטן ריאות, אשר יכול להיות השלכות הרסניות עבור אלה מושפעים. סיבי אסבסט יכולים גם לגרום לסרטן נדיר ואגרסיבי הנקרא מזותליומה, הנוצר ברירית הריאות, הלב או חלל הבטן ובעל פרוגנוזה גרועה מאוד.

סכנה בריאותית נוספת הקשורה לאסבסט היא אסבסטוזיס, מחלת ריאות כרונית הגורמת להצטלקות של רקמת הריאה ופוגעת בתפקוד הריאות. מצב זה הוא פרוגרסיבי ויכול בסופו של דבר להוביל לכשל נשימתי. חשוב לציין כי בעיות בריאותיות אלה עשויות שלא להופיע במשך עשרות שנים לאחר החשיפה, כלומר למשפחות יש סיכון סמוי אם הן מתגוררות ללא ידיעתן בבית עם חומרים המכילים אסבסט.

בהתחשב בסיכונים הבריאותיים המשמעותיים הקשורים לחשיפה לאסבסט, חיוני שמשקי הבית ינקטו באמצעי מניעה ויטפלו בכל החומרים המזוהים המכילים אסבסט בבתיהם, כפי שנדון בסעיף "הצעדים הנדרשים לפירוק אסבסט באופן בריא ובטוח לכל המשפחה".

אבטחת הבית והמשפחה לאחר פירוק האסבסט

לאחר הסרת האסבסט מהגג, על בעלי הבתים לנקוט צעדים חיוניים כדי להבטיח שסביבתם נקייה ונטולת אסבסט. שלב חשוב בתהליך זה הוא ביצוע בדיקה יסודית של הבית והסביבה לאיתור שאריות של סיבי אסבסט. יועץ סביבתי מקצועי עשוי לסייע בהערכת יעילות תהליך ההסרה ובהמלצה על אמצעי תיקון נוספים במידת הצורך.

אבק ולכלוך יש לשאוב בזהירות או לנגב באמצעות שיטות ניקוי רטוב ושואבי אבק מיוחדים מסנן HEPA. שואבי אבק ומטאטאים קונבנציונליים אינם יעילים בלכידת הסיבים המיקרוסקופיים ויכולים להפיץ אותם בשוגג עוד יותר.

לאחר השלמת מאמצי הניקוי, יש לבצע בדיקת איכות אוויר בתוך מבנים על ידי מומחה מוסמך כדי לוודא שריכוז האסבסט הופחת כראוי. ניטור שוטף של איכות האוויר בביתכם מומלץ גם כדי להבטיח את המשך בטיחות משפחתכם. לבסוף, הקפידו תמיד על הנחיות ופרוטוקולי בטיחות שנקבעו על ידי רשויות רגולטוריות בישראל, שכן הם הוקמו כדי להגן עליכם ועל יקיריכם מפני הסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בחשיפה לאסבסט.

הצעדים הנדרשים לפירוק אסבסט בצורה בריאה ובטוחה לכל המשפחה

כדי להבטיח את הבריאות והבטיחות של משפחתך במהלך ולאחר פירוק האסבסט, חיוני לשכור קבלנים מקצועיים הבקיאים בטיפול באסבסט. מומחים אלה עוסקים בהסרה וסילוק אסבסט, תוך הקפדה על תקנים ונהלים מחמירים למזעור הסיכונים הכרוכים בחשיפה לאסבסט.

הכנה והערכה

הערכה ראשונית של הנכס שלך צריכה להיעשות על ידי הקבלן כדי לוודא את מידת נוכחות האסבסט ולפתח תוכנית מתאימה להסרתו. זה כולל איטום האזור המזוהם כדי למנוע מסיבי אסבסט להתפשט לחלקים אחרים בבית במהלך תהליך ההסרה.

ציוד נאות ואמצעי בטיחות

קבלנים צריכים להשתמש בציוד מגן מתאים כגון מכונות הנשמה וכיסויים כדי למנוע חשיפה. כמו כן, עליהם לפעול בהתאם לתקנות הבטיחות בנוגע להרטבת החומר המכיל אסבסט כדי להפחית את הסיבים הנישאים באוויר ושימוש ביחידות לחץ אוויר שלילי לסינון אוויר מזוהם באסבסט.

הליכי סילוק ולאחר הסרה

לאחר הסרת האסבסט בבטחה, יש להשליכו בהתאם לתקנות המקומיות והארציות. יש לנקוט בשיטות יעילות לסילוק פסולת, כגון השלכה כפולה של פסולת אסבסט והובלתה למתקן סילוק ייעודי. לבסוף, הקבלן יצטרך לבצע ניקוי ובדיקה יסודיים לאחר ההסרה כדי להבטיח סביבה בטוחה ובריאה לך ולמשפחתך.

לקריאה נוספת לחצו:

https://hagbagag.com/%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7-%D7%95%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%AA-%D7%90%D7%A1%D7%91%D7%A1%D7%98-%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%A7/